کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ چیست؟

از طریق نظرات کاربران، می‌توان برای سایت بازدیدکننده بیشتری جذب کرد که به آن کامنت مارکتینگ می‌گویند. رضایت کاربران از مطالب یک سایت برای گوگل، به میزان زیادی اهمیت دارد و در صورتی‌که مطالب ارزشمندی تولید کنید، مورد توجه قرار می‌گیرید. البته گوگل برای ارزش‌گذاری روی محتوای یک سایت، ملاک‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها نظرات کاربران است. گوگل کامنت گذاشتن برای یک مطلب را به حساب ارزشمند و مفید بودن آن مطلب می‌گذارد، بنابراین رتبه بالاتری به آن می‌دهد.

البته برای این‌که کاربران تشویق شوند و در انتهای مطالب شما کامنت بگذارند ترفندهایی نیز وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تاثیر تعداد نظرات کاربران بر روی سئو مطالب سایت

لینک‌های کامنت nofollow باشد: اجازه ندهید کاربران اینترنتی از بخش نظرات سایت شما برای مقاصد اسپم گونه استفاده کنند، لینک‌های خروجی بخش نظرات سایت شما، رتبه صفحه را پایین می آورد و به رتبه‌بندی سایت صدمه می زند. به عبارت دیگر با ایجاد کامنت اسپم کاربر کامنتی قرار می‌دهد که شامل لینکی به سایت کاربر می باشد. با این کار کاربر اسپم کننده باعث افزایش پیج رنک سایت خود می‌شود به این دلیل که لینکی از سایت معتبر با پیج رنک بالا توانسته بسازد. بنابراین صاحبان سایت با تگ nofollow که در کامنت قرار داده می‌شود به گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌گویند که لینک اسپم را در محاسبات پیج رنک و شمارش تعداد لینک‌ها نادیده بگیرند.

لینک‌ها را در نظرات کاملا محدود کنید: می‌توانید یک گام فراتر بروید و به سادگی لینک‌های خروجی را از ابزار نظرات خود محدود کنید. این کار به بهبود امنیت وبسایت کمک خواهد کرد (توسط محدود کردن ورودی‌های HTML)  و اجازه نمی‌دهد دیدگاه‌ها کاربران را به وبسایت‌های بد یا خراب از سایت شما هدایت کنند.

مطمئن شوید که یک محتوای مفید، قابل اشتراک و مهم ایجاد کرده‌اید که افراد به گذاشتن نظر تشویق شوند. بنابراین ایجاد محتوای فوق‌العاده نقش هسته‌ای و بلند مدت در سئو دارد. با افزایش تعداد دیدگاه‌ها، تعداد کلمات کلیدی سایت افزایش یافته و در نتیجه بر روی سئو تأثیر مستقیمی می‌گذارد. همچنین با افزایش تعداد نظرات انتخاب مشتری افزایش یافته و بنابراین باعث بالارفتن میزان فروش می‌شود.

از ایده های کاربران برای تولید محتوا استفاده کنید: سوالاتی که کاربران در بخش نظرات ارسال می کنند، می تواند سوالات بسیاری از افراد دیگر نیز باشد، با پاسخ دهی مناسب به این سوالات و تولید محتوای مفید در این زمینه می توانید کاربران بیشتری را از طریق کلمات کلیدی و پرس و جوهای جدید به سمت سایت خود هدایت کنید. بنابراین همواره سعی کنید تعامل خوبی با کاربران سایت خود در بخش نظرات داشته باشید.

با استفاده از Call to Action از کاربران بخواهید که نظر خود را با شما مطرح کنند: فراخوان برای عمل یا call to action ها، جملاتی امری هستند که از کاربران می خواهند عمل یا اقدام خاصی را انجام دهند. با استفاده از CTA می توانید تعامل بهتری با کاربران خود داشته باشید و به بهبود کیفیت مطالب سایت خود کمک کنید.

چه کنیم تا کاربران ترغیب شوند و برای مطالب سایت کامنت ( نظر) بگذارند؟

_ نوشتن محتوای ارزشمند: اول از همه باید محتوای کاربردی تولید کنید. محتوایی که به نیازهای مخاطب پاسخ دهد و همین‌طور برای خواننده سوال ایجاد کند. چنین محتوایی می‌تواند مخاطب را به نظر دادن در مورد مطالب تشویق کند، از طرفی ممکن است سوال‌هایی در ذهن مخاطب ایجاد کند به طوری که ترغیب شود سوالاتش را از نویسنده مطلب بپرسد.

-پاسخ به تمام ابهامات کاربران: در طول متن، قسمت‌هایی وجود دارد که ممکن است ایجاد سوال یا ابهام کند؛ در این مواقع می‌توانید برای مخاطب‌ها توضیح بدهید که اگر ابهامی داشتند، سوالاتشان را در بخش نظرات بپرسند و همچنین این اطمینان را به آنها بدهید که پرسش‌هایشان را به طور کامل پاسخ می‌دهید و ابهامی باقی نخواهید گذاشت.

_ رعایت ادب و احترام: درصورتی‌که کسی کامنت انتقادی گذاشت و با نوشته شما مخالفت کرد، با رعایت ادب پاسخ بدهید و سعی کنید با هوشمندی نقاط قوت نظرات‌شان را برجسته کنید. فرض کنید کسی از پیچیده بودن نوشته‌تان انتقاد کرد، می‌توانید او را به مقاله‌های آموزشی ساده‌تر سایت‌تان ارجاع بدهید و به‌علاوه از او بخواهید سوالاتی را که برایش پیش آمده، در بخش نظرات بپرسد. در هر صورت به مخاطب احترام بگذارید و باتوجه به ابهاماتی که دارد، راهنمایی‌اش کنید.

به طور معمول کامنت مارکتینگ را میتوان برای ۳ هدف اصلی استفاده نمود. برای هریک از این تکنیک ها اصول و استانداردهای مشخصی وجود دارد که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت ولی در این بخش تلاش میکنیم به صورت اجمالی به تاثیر نظرات کاربران بر موفقیت تجارت شما بپردازیم.

کسب بک لینک از طریق کامنت گذاری

بسیاری از فعالان حوزه سئو کامنت مارکتینگ را راهی برای کسب بک لینک رایگان و فعالیت در فروم ها و سایت های دیگر می دانند ولی به تازگی گوگل ارزش و اعتبار بک لینک هایی از این دست را کاهش داده و اثر گذاری این تکنیک را کم کرده است. البته این کاهش اثر به معنی فراموش کردن این تکنیک نیست بلکه باید تلاش کنیم مسیر بهتری را جایگزین آن کنیم.

بهبود سئو سایت با پاسخ گویی به نظرات کاربران

علاوه بر کسب بک لینک رایگان میتوان برای بهبود وضعیت سئو سایت نیز از نظرات کاربران بهره برد. گوگل اهمیت زیادی به فعالیت کاربران در سایت میدهد و وجود نظرات یکی از نشانه های رضایت کاربر از محتوای صفحه است. همچنین با افزایش تعداد دیدگاه ها عملا محتوای صفحه نیز بیشتر میشود. با توجه به اینکه دیدگاه کاربران همراه با سوالات و اصطلاحات رایج در آن حوزه است شانس شما را برای کسب جایگاه در عبارات طولانی تر به شدت افزایش میدهد.

افزایش فروش با هدف گذاری در بخش نظرات سایت

یکی دیگر از تکنیک های رایج در کامنت مارکتینگ افزایش فروش یا اعتماد سازی برای مشتریان است. زمانیکه یک کاربر وارد صفحه محصول شما میشود، با مطالعه نظرات کاربران از پشتیبانی خوب و کیفیت محصول شما مطمئن شده و رغبت بیشتری برای خرید از سایت خواهد داشت.

_ من مخالف هستم: خودتان به عنوان نویسنده مطلب می‌توانید متنی بنویسید و مخالفت‌تان را در مورد موضوعی که اکثریت در آن اتفاق نظر دارند ‌بیان کنید و با آوردن دلایلی، این مخالفت را نشان بدهید. در این صورت کاربران با خواندن این متن تحریک می‌شوند تا نظرشان را بیان کنند و همین می‌تواند شروع یک بحث در بخش نظرات سایت باشد.

_ نظرات کاربران در سایت‌های فروشگاهی: در سایت‌های فروشگاهی از کاربران بخواهید پس از خرید و استفاده از آن، دوباره به سایت برگردند و نظر‌شان را در مورد محصول مورد نظر بگویند. این کار هم باعث دیده شدن هرچه بیشتر محصول می‌شود و هم در صورتی‌که کاربران از محصول رضایت داشته باشند و این موضوع را بیان کنند، اطمینان خریداران دیگر هم جلب می‌شود و فروش محصول افزایش خواهد یافت.

_ درخواست نظر در انتهای مقاله: در انتهای متن از مخاطب بخواهید که اگر نظر یا پیشنهادی در مورد مطلب دارد در قسمت کامنت‌ها بیان کند چون نظرات کاربران به شما ایده می‌دهد تا متن را ادامه دهید. خوانندگان با سوالاتی که مطرح می‌کنند چراغ‌هایی را برای ادامه بحث در ذهن شما روشن می‌کنند. سعی کنید در پاسخ به سوالات کاربران، پاسخ‌های کاملی بدهید و از کلمات کلیدی متن در نوشتن پاسخ‌ها استفاده کنید. این کار کمک می‌کند بتوانید یک مقاله طولانی و کامل، با توجه به جنبه‌های مختلفی از موضوع داشته باشید.

نکاتی که در پاسخ به نظرات باید رعایت کنید : 

_ هر چه زودتر به سوالات کاربران پاسخ دهید: در صورتی‌که کامنت‌ها را با تاخیر ببینید، ممکن است کاربر برای گرفتن جواب سوالش به سراغ سایت‌های دیگر برود و یا حتی به طور کلی فراموش کند که سوالی از شما پرسیده است.

_ پاسخ‌های درست و دقیق بدهید: به کامنت‌ها طوری پاسخ بدهید که مخاطب جواب سوال را به‌طور کامل بگیرد. درصورت نیاز شما هم برای بسط دادن بحث، سوالاتی از خوانندگان بپرسید تا بتوانید پاسخ‌های دقیق‌تری بدهید.

_ به کاربران ایمیل بفرستید: زمانی که پاسخ سوال یا نظر کاربران را دادید با پیامی که به آدرس ایمیلش ارسال می‌کنید، به طور مستقیم به او اعلام می‌کنید که برای وقت و ابهاماتش ارزش قائل بوده‌اید.

_ شارژ شدن دوباره محصولات را به اطلاع کاربران برسانید: اگر در  سایت‌های فروشگاهی، با شکایت کاربران از تمام شدن محصول موردنظرشان مواجه شدید، بهتر است بعد از شارژ شدن موجودی کالا، این موضوع را از طریق ایمیل به کاربرانتان اطلاع بدهید.

سئو سایت
انالیز و تحلیل اینستاگرام
تاثیر هاست بر سئوسایت